Örnen har landat

Något som missat att Obama är i Sverige idag? Jag kollar just nu på Obamas och Reinfeldts gemensamma presskoneferans, och såg även när Obama landade imorse. Egentligen har jag lite blandade känslor för hela grejen. Jag tycker det är kul och intressant att Obama kommer till Sverige, och naturligtvis vill jag då få en skymt av detta på TV, samtidigt som jag tycker att hela mediacicusen lätt blir... lite väl fjäskande och konstlad, som att lilla Sverige ska vara så tacksamma att stora mäktiga USA vill komma och hälsa på oss. 
 
Men å andra sidan, visst är det lite imponerande att se Obama stå där bredvid Reinfeldt, kanske för att han är lite som en sagofigur som man inte var riktigt säker existerade på riktigt. Fortfarande inte helt säker. Fast efter det jag sett erkänner jag att blir lite charmad, jag vill liksom tro gott om honom, måste vara praktisk egenskap som president, om det nu funkar på fler än mig.
 
Konferansen känns som... väldigt mycket politistiskt prat, som i alla fall jag har svårt att få grepp om. Det känns väldigt amerikanskt. Men med tanke på hur mycket makt och inflytande USA faktiskt har, ska man nog inte se deras politik som ointressant. Men nu orkar jag inte mer, har mitt egna lilla liv att ta hand om.
 
P.S. Nu fjäskar Reinfeldt. Vad då Sverige har en stark tro på USA?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0