Socialt expriment?

Se tomheten sprida ut sig och känn luftdraget mot skärmen, en ny blogg är född!

Men jag tänkte faktiskt inte ta och upphålla mig med det, kanske jag gör hela presentations-grejen en annan dag, nu ska vi kasta oss rakt in i en pipleksaks tankar och vardag.
Dagen till ära tänkte jag presentera er för ett litet socialt expriment jag och en vän, låt oss kalla henne... skåninnan, trots allt känner jag nog bara en kvinnlig varelse i skåne. Vi är både två mycket missnöjda med att åter igen tvingas in i skolans kvävande lokaler, och började fundera över en del alternativa skolor som skulle kunna skapas. Den jag ska berätta om är som nämnt, ett socialt expriment. Tänk er en högstadieskola med cirka 50 lärare och 500 elever, tänk er sedan att vi reducerar de eleverna till 3, en sjua, en åtta, och en nia. Lärarna fortsätter på som vanligt (fast naturligtvis kommer de allra flesta att undervisa för tomma klassrum) och elverna också.
Eleverna går alltså i stort sett omkring ensamma på skolan, förutom de andra två eleverna de ser stryka omkring på avstånd någon gång då och då. Naturligtvis har vi satt upp kamror för att följa deras öde. Skulle skolan med dessa tre elever kunna åstakomma sådana saker som utmärker alla högstadieskolor? Sprida rykten? Slagsmål? Mobbning? Kanske rentav ett trianeldrama och pakter som leder till utfrysning?
Fast... om du får höra ett rykte om dig själv, måste det ju vara någon av de två andra som spridit det, så... där har ni slagsmålen ordnade i alla fall. Men är man helt ensam i sin klass kan skolan snabbt bli lite tråkig, så det logsika är att de helt enkelt kommer utveckla en personlighetsklyvning för att underhålla sig själva, och eventuell paranoia när de går i stort sett ensamma i korridorerna. Intressant.

Pip på er :-)

Dagens citat:

Jag: "Grafisk kommunikation... Kommunikation, då pratar man ju med varrandra, och grafisk, det har säkert med datorer att göra, vi ska sitta och chatta!"
Jenny: "Det handlar om att utforma tidningar och liknande för att locka läsare."
Jag: "Jaha..."



Kommentarer
Postat av: Frida

Jadu. Jag kan fortfarande tycka att det här skulle kunna bli ett lyckat expriment. Det skulle ge en helt annan dimension till "Big-Brother sees you"-syndromet. Som sagt, intressant.

2008-08-25 @ 20:11:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0