Beräknande barn

"I en  familj fungerar föräldrarna som styrande och barnen som en påtryckningsgrupp. Föräldrarna fattar bindande beslut  om läggtider, tv-tider och vem som får leka med vad. Föräldrar initierar social kontroll, och barnen är mottagare för föräldrarnas beslut. Barnen försöker i sin tur påverka beslutfattarna. De bestrider läggtiderna och påpekar att orättvisorna i att ett barn får någonting som ett annat också vill ha. De försöker slå split mellan de styrande genom att bedriva lobbying mot en förälder i taget. De bildar koalitioner (med syskon eller morföräldrar t. ex.) för att stärka sin förhandlingsposition."

Haha! Läste just detta i min skolbok "Nya perspektiv på organisation och ledarskap" och kunde nästan inte låta bli att skratta högt. De där barnen är allt beräknande små monster. Har haft så fullt upp med plugg på senaste tiden att jag verkligen inte haft någon lust för att blogga, men har hunnit med att ha lite roligt också.

Ska försöka skicka in hemtentan som jag sitter med just nu på fredag, och sen är det salstenta på onsdag i arbetsrätt. Sen får jag vara ledig i några dagar innan nästa kurs börjar!


Kommentarer
Postat av: Jasmine

Tack för att du delar med dig av en bra och mycket tydlig bild av vad ledarskap faktiskt är. x)

Kram

2011-10-21 @ 20:05:15
URL: http://rosanatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0