Julmarknad för katthemmet

Har haft ganska fullt upp hela helgen, men på ett bra sätt. En ganska stor del av helgen spenderades nere på torget i stan eftersom jag stod i skövde katthems stånd på marknaden. Vi sålde fikabröd, godis, lotter och lite annat smått och gott. Klädde i stort sett på mig så mycket kläder jag kunde, samt hade med mig filt och varm choklad för att överleva kylan (och det är egentligen inte ens kallt än, fortfarande plusgrader).

Angelica, som även är fotografen bakom kortet, höll mig sällskap större delen av tiden. Följde även med henne på fika efter passet på lördagen, som slutade strax efter fyra. Mös ner oss i en stor soffa med stora varma temuggar på Pims. Lite spontant kom det sen dit en massa gamla bekanta och vänner som jag inte träffat på massa månader, och temuggen blev en öl. Sen kom vi på att jag och Angelica knappt ätit på hela dagen, så blev pizza också. Sen... strövade vi mest runt, så istället för fyra kom jag hem halv tolv.

Vet inte riktigt hur mycket pengar katterna fick in, men blev säkert en del. Det verkar som jag även kommer få en ny katt att ta hand om inom en snar framtid.

Flum out

Har som vanligt way för mycket att göra, som vanligt så länge vi läser kurserna vi håller på med nu i alla fall. Så ibland måste man liksom bara göra av med all den där stressen och bara flumma ur lite... Tror det var det som hände under lunchrasten på grupparbetet då vi tittade på den här videon och jag skrattade så mycket att jag fick ont i magen, och ryggen.

Tittade på en massa andra kattfilmer också, och sen en om varför man inte ska titta på kattfilmer. Nu så här i efterhand undrar jag om den verkligen var så rolig.... Kanske inte, men i rätt sällskap och humör så, ja.

Lite om Prag

Kom tillbaka från Prag i söndags, och det är kanske dags att dela med sig av lite erfarenheter och bilder. Låt mig börja med att säga hur otroligt skönt det var att bara komma iväg ett par dagar. Det spelade liksom ingen roll att det tog oss evigheter att hitta till hostelet på grund av att vi (*host* Tess *host*) misstog "escalator" för hiss istället för trappa, för vi var i en helt ny stad! Nytt land!

Första kvällen spenderade vi med att vandra omkring lite i gamla stan, det var ganska mörkt och kallt, men det gjorde inget, för alla byggnader var upplysta och jag köpte varm choklad i en av alla marknadsstånd på torget.

Sen letade vi upp teatern vi bokat biljetter till, lite utav en blandning mellan pantomi och och modern dans där skådespelarna hade självlysande dräkter i den mörklaggda salongen. Nästa morgon hann vi med en gratis guidad tur, som kan nämnas var betydligt bättre än vissa turer jag betalat för, antagligen för att vår guide var så härlig. På bilden nedan är Tess och jag med Karlsbron i bakgrunden.

På kvällen var det dags för pubcrawl á la Prag. Fri tillgång till shots och öl första timmen, sen en shot på varje ny bar. Behöver jag nämna att jag omöjligen kunde dricka allt det där? Kul var det i alla fall, träffade amerikanare, brasilianare och annat kul folk som vi dansade tillsammans med på centraleuropas största klubb, med fyra (eller var det fem?) våningar.

...och efteråt blev det pizza på pizzastället precis intill vårt hostel (bjuder den å så vackra bilden), kan erkänna att det dessutom var andra gången vi åt där den dagen...

Sista dagen gick vi upp till slottet, shoppade, gick på spökmuseum, åt en otroligt mysig middag på en restaurang med otroligt otrevlig personal... och var tvungna att inse att vi var allt för trötta för att hitta på något speciellt alls sista kvällen, förutom middagen. På vägen hem lyckades vi med att tro att vi var väldigt försenade till flyget, till att upptäcka att vi var väldigt tidiga, för att vi hade åkt en timme tidigare än vi behövde från hostelet.

På det hela, härlig weekend med härliga upplevelser, med andra ord, värt att bli av med pengar och missa lite skola. Och var jättemysigt att få uppleva lite hostelliv igen, vill aldrig mer bo på hotell. Fast privatrum kan vara skönt faktiskt.

Snart på väg mot Prag

Att säga att bloggen inte varit så aktiv skulle nog vara en underdrift, men nu har jag i alla fall något viktigt att berätta! I övermorgon bär det av till Prag! Jag och Tess unnar oss en liten weekend, och kändes liksom passande med Prag på något sett eftersom vi missade det i somras när vi tågluffade, vi åkte igenom Prag men såg bara insidan av en mörk tågstation mitt i natten. Naturligtvis ska vi bo på hostel precis som i somras, men ryggsäckarna får stanna hemma.

Hoppas på att vi ska träffa roligt folk, upptäcka en mysig stad och uppleva några nya äventyr. Ska bli både skönt och nästan... läskigt att åka från skolan, vi har så galet mycket på gång så jag får ångest bara av tanken på att vara borta några dagar, men å andra sidan, kanske det faktiskt behövs. Berättar mer om hur det gott när jag kommer hem igen!