Black Swan

De senaste dagarna har jag ägnat mig åt lite lokala nöjen. Igår var jag på Cirkus Brazil Jack i Östhammar, och idag gick jag på bio i Östhammar. Ja, vi har en biograf, och ibland visar den till och med filmer. Nej, nu ska jag inte klaga på Östhammars biograf, den är billig och ibland går faktiskt filmerna där på permiärdagen. Filmen jag såg med Tess gjorde inte det, men fördelen var att den slutat gå i Uppsala så vi fick en andra chans att se den här. Filmen vi såg var Black Swan. Jag har varit nyfiken på den sedan Natalie Portman vann en Oscar för huvudrollen, tänkte vänta tills den kom på DVD, men när den gick i Östhammar kändes det lite som ett tecken.

Så var det värt det? Absolut. Den var väldigt obehaglig och intensiv, men det bidrog till att man satt som fastklistrad. Den handlar om en balettdansös som får sin drömroll i Svansjön, pressen på henne är enorm, framför allt från henne själv, och det börjar dyka upp sprickor under fasaden. Hon blir desperat, destruktiv, paranoid och gör allt för att framföra den perfekta svandrottningen.

En kritiker beskrev den som en skruvad psykosexuell thriller, och det är nog just vad det är.



Förstår varför Natalie Portman fick en Oscar, men är väldigt förtjust i Mila Kunis som spelar mot henne också. Rekommenderar för er alla, varning för riktigt otäcka scener, men kan inte låta bli att bli berörd på ett eller annat sätt.


Kommentarer
Postat av: Fatma - Fatmas.blogg.se

Black Swan är rätt vrickad men bra :)

2011-06-23 @ 20:35:34
URL: http://fatmas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0