Jag blir rädd

Thomas har sagt någon gång att livet skulle vara enklare om man bara var dum och inte brydde sig om allt som är fel med världen, idag är en sådan dag då jag förstår honom. Jag blir så ARG och inte tala om RÄDD av att läsa om hur världen ser på våldtäkter idag tydligen. Hade du kort kjol får du skylla dig själv, var du full får du skylla dig själv, om du flirtade får du skylla dig själv. Och uttlanden som "pojkar är ju bara pojkar", "alla beter sig lite dumt ibland" och liknande verkar inte ovanliga. Är du en lovande idrottare med bra betyg är det tydligen också okej av våldta.
 
Jag gör ett försök att förstå det här, är det att man tycker att våldtäkt inte är så illa? För min del så ser jag på det som... slutet på livet ungefär? Förstå mig rätt, jag tycker inte att man som våldtagen ska lägga sig ner och dö, men det är så allvarligt att det är mina ögon, att jag inte riktigt vet hur jag skulle kunna ta mig förbi det. Jag tror också att en våldtäkt är något som en person lever med hela livet, och därför tycker jag att det är självklart att gärningsmännen ska behöva leva med det hela livet.
 
DET SPELAR INGEN ROLL ATT DIN SON BARA ÄR 17 ÅR, FLICKAN HAN VÅLTOG MÅSTE LEVA MED DET HAN GJORDE TILLS HON DÖR, OCH HON HAR INTE ENS GJORT NÅGOT FEL, SJÄLVKLART SKA DIN SON FINNAS MED PÅ LISTAN MED SEXUALFÖRBRYTARE TILLS HAN DÖR!
 
Sen om denna pojke nu förändras och inser hur vidrigt de han gjort är, fantastiskt, men det förändrar inte att flickan måste leva med vad som hänt.
 
Så, vill ni se lite vad jag pratar om så har bloggaren Zombielicious sammanfattat olika kommentarer kring våldtäkt som är en av anledningarna till att jag skriver överhuvudtaget, gå hemskt gärna in och läs. Anledningen till att jag skriver är just att jag blir så rädd, att dessa kommentarer som borde vara omöjliga faktiskt finns och jag liksom inte vet vart jag ska ta vägen, något måste förändras, NU!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jasmine

Folk är inte speciellt smarta, tyvärr. Att behandla en människa så illa är aldrig okej, inte ens om man inser sitt fel.
Tack för ett intressant inlägg.
Kram

2013-03-27 @ 07:11:32
URL: http://rosanatt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0