Eurovision Song Contest

Nu är det dags för Eurovision finalen, visserligen så är inte Sverige i finalen, men det blev liksom så att jag skrev några rader om varje bidrag, trots att ingen kommer orka läsa det, ni kan ju leta upp era favoriter och se vad jag tyckte istället. Varning, jag är varken snäll eller rättvis när det gäller Eurovision, snarare elak och ytlig. De daltar fortfarande med fransmännen och pratar engelska och franska, kan jag säga till att börja med.

Azerbaijan med Drip Drop är först ut, och vad de saknar i talang har de istället köpt från andra länder, bland annat är det svenska låtskrivaren Anders Bagge som skrivit låten (förrädare) och en koreograf som gjort videor till Beyoncé och Justin Timberlake. Tycker faktiskt om låten och den är tydligen favorittippad, men sångerskans framträdande känns inte speciellt äkta riktigt även om hon sjunger bra.

Spanien som kom efter blev tydligen utsatt av sabotage, enligt min syster sprang det in någon på scenen som säkerhetsvakterna slängde ut.

Norge har också en svensk låtskrivare, Fredrik Kämpe och javisst, det är rätt fin låt.

Moldaviens låt skulle mycket väl kunna vara en blivande sommarplåga.

Cypern har en söt liten kille med gitarr som sjunger en halvsorglig låt om kärlek. Är inget stort fan av konceptet, men låten är ju faktiskt ganska bra. Men sticker inte ut direkt.

Bosnia Herzegovinas låt är ganska tuff, en frisk fläkt bland många monotona ballader. Riktigt bra. Liten favorit i alla fall.

Belgiens låt heter "Me and my guitar", framträds av kille med gitarr. Wow. Vilken uppfinningsrikedom. Visst, den är mysig, men känns fortfarande som en bland många tyvärr.

Serbien har en konstig låt med en konstig kille med konstig frisyr.

Vitryssland har i alla fall Robert Wells på piano, ännu en förrädare. Resten av låten är ganska anonym, förutom de utfällbara vingar som alla verkar ha i år, nytt mode?

Irlands bidrag är skrivet av en svensk det med, och sångaren är så kort att hon står på en låda. Låten är fin men... det har liksom redan redan gjorts och låten är lite för präktig.

Grekland bidrar mycket intelligent med "OOOOOOOPAAAA!" och några "HUUH!"

Storbritannien är ointressant, som ganska ofta i denna tävling.

Georigien har ett dumt namn på sitt land, men bidrar med en bra låt, påminnes lite om James Blunt låt Shine, men är väl oundvikligt med tanke på namnet. Liten favorit är den nog i alla fall.

Turkiet däremot har en riktigt bra rocklåt som kan jämföras med Linkin Park. En favorit, helt klart. Förutom att sångaren sjunger bra gör han ett riktigt bra framträdande. Sexboten i bakgrunden var visserligen liiiite väl mycket.

Albanien är det lite Madonna över, okej disco låt men... ja... inget mer.

Island har en väldigt tjock sångerska som de försöker dölja med en ful klänning.

Ukraina har allt, en snygg duktig sångerska i häftig outfit och en bra, annorlunda, rockig låt med känsla. Heeelt klart en stor favorit.

Frankrike har skickat en fotbollsramsa, good for them. Bra för att vara Frankrike faktiskt.

Rumänien har en härlig duett, lite sensuell och med fart framför allt! Läderdräkten funkar på henne, också en favorit ikväll faktiskt.

Rysslands låt ska tydligen vara lite utav ett skämt, men... jag förstår inte riktigt det roliga?

Armeniens sångare är två meter lång, till och med ensam ser hon enorm ut, men hon är skitsnygg och sjunger bra. Bra, absolut men har lite problem med låtens tema, en... aprikos?

Tyskland brukar jag vanligen inte om, de är ju tyskland men i år.. är det en favorit! Både hon och låten är funky liksom och dessutom har hon ett likadant halsband som jag, ett svart taizékors, tror till och med att det är ett riktigt taizékord från Taizé. Störande dock att hon sjunger på sååå dålig engelska. Typiskt tyskar. Och fransmän.

Portugal bidrar med ännu en disneyballad, tyvärr, de är för många sådana i ikväll, jag kan inte uppskatta dem längre. Dessutom sjunger människan inte på engelska, även om hon är söt och sjunger bra.

Israel samma som portugal får vi väl säga, jag orkar inte.

Danmark bidrar med en mysig duett, med svensk låtskrivare.

Sist men inte minst får Spanien sjunga igen på grund av sabotaget, tydligen var det ett "välplanerat" sabotage... kanske av Spanien själva för att de ska få sjunga igen och minnas av alla? Mm? Mm? Deras bidrag är lite som ett cirkusuppträdande för övrigt.

Många bra bidrag faktiskt, men några av mina favoriter:
  1. Ukraina - Sweet People
  2. Turkiet - We could be the same
  3. Tyskland - Satellite
  4. Bosnien Herzegovina - Thunder and lightning
  5. Rumänien - Playing with fire
  6. Georgien - Shine
  7. Azerbaijan - Drip Drop
Kvällens konstigaste låt: Serbien

Några tankar om årets final:
  • Det verkar vara populärt med utfällbara vingar.
  • Island tog med sig en vulkanmodell fär att känna sig hemma, ja, hur skulle de överleva utan ett berg som sprutar lava?
  • Överraskande många bra bidrag
  • Överraskande få riktigt dåliga bidrag
Nu är det dags för poängutdelning!

Syrran påpekar att alla representar från de olika länderna ser ut som plastikopererade horor, jag är nästan beredd att hålla med. Och Danmarks representant ser ut som en homosexuell sork.

Halvvägs genom röstningen leder Tyskland... och på andra plats, Turkiet... tror näääästan jag tycker lite bättre om Turkiet, men tror Tyskland vinner.

TYSKLAND VINNEEEEEER! Visserligen ledde hon så starkt att vi vetat det i typ en halvtimme... men ändå. Det här var faktiskt bästa Eurovision på flera år, för en gångs skulle var det riktigt bra låtar och jag var helt uppslukad, trots att Sverige inte ens var med. Dessutom nöjd med resultatet, tror Turkiet kom på andra eller tredje plats. Fick just reda på att Sverige kom på 11 plats i torsdags, det var 10 som gick vidare. AAAAAH!

Hoppas ni också tyckte om det, pip på er! :-)


Dagens citat:

Representant från Polen: This is the result from the polish people... from Poland.

Vinnaren Lena: "Do I have to sing right know?"
Programledare: "Yes"
Vinnaren Lena: "ööhhm..."

Kommentarer
Postat av: Jasmine

Ja, det blev ett litet sabotage under Spanien framförande. Vi (Jag) satt mest och skrattade! xD



Jag tycker att Bosnia Herzegovinas låt var så dålig! xD xD



Jag gillade Storbritanniens bidrag. Sångaren var så söt. Synd att han hamnade sist... :(



Klockrena citat! xD Jag snappat också upp dem och fick mig ett gott skratt. ;P



Kram

2010-05-30 @ 12:00:24
URL: http://rosanatt.blogg.se/
Postat av: johanna

SNÄLLA kan inte du skriva på din blogg hur man gör en fast bakgrundsbild. det funkar inte för mig!

2010-05-30 @ 12:34:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0