Karelska piroger

"Karelska piroger (fi. karjalanpiirakka) är ett traditionellt finskt bakverk som består av ett tunt rågskal med en fyllning av risgrynsgröt. De karelska pirogerna var ursprungligen en nord- och gränskarelsk delikatess som spreds över resten av Finland i och med evakueringen av karelarna under andra världskriget. Maträtten fick samtidigt namnet "karelsk pirog". På karelska kallas rätten för bland annat piiras och sipanniekku."

- Wikipedia





Med andra ord, min middag. Visst låter det läskigt med bröd med gröt på? Och tänker jag på att det är vad det är har jag fortfarande lite svårt för det. Men om man bara äter (efter att haft på lite smält smör och salt) är det faktiskt en riktig höjdare. Även om det såklart fortfarande är onaturligt att ha gröt på bröd.

Bara så ni vet gick jag igenom en massa krångel för att skaffa en illustration åt er, eftersom det fortfarande krånglar med att ladda ner bilder. Men jag hittade till slut en väg runt det, ha! Pipens seger över datakrångel.

För övrigt tog det på grund av en massa saker, ungefär en timme och 40 min att komma hem från skolan, måste vara nytt rekord. Trots allt borde resan ta 20 min, och jag var ändå i rörelse i stort sett hela tiden.

Pip på er! :-)


Dagens citat:

Jossie (som inte röker):
"JAG VILL RÖKA"





Kommentarer
Postat av: Josse

Det är svårt att skriva sin bloggadress, jag vill väldigt gärna använda snabela. Hm. Hur som helst, det är inte liksom.. RÄTT att inte röka? Det var helt fel uttryckt, men det är inte rätt att påstå att det är fel av mig att vilja röka. Jag snackar inte tobak (vilket inte gör mitt påstående mer positivt i era ögon), jag snackar om.. Sådana där cigaretter som skådespelre röker när de spelar in filmer och de faktiskt inte röker själva, typ örter och skit? Sådana. För, det ser så jävla bra ut när man inte har något bättre för sig, väntar på bussen, att faktiskt röka. Göra NÅGONTING. Liksom. Eller när man inte vill prata med någon man antas prata med. Jag röker. Såklart. Och bara för att någon gång i mitt liv få känna attityden mot rökare utan att behöva röka tobak. Förstår du?





Gud, den här kommentaren blev längre än de flesta av mina blogginlägg.

2009-01-30 @ 15:25:50
URL: http://theinc.blogg.se/
Postat av: Josse

Och jag som inte ens tror på gud, haha! =D

2009-01-30 @ 15:26:21
URL: http://theinc.blogg.se/
Postat av: Eli

Grötpiroger tvingar alltid mina finska släktingar i mig xD Fast en annan pirog special däroppe i Finland är ju pirog med Hela fiskar i... ;) de ligger där o stirrar på en medans man äter^^

2009-01-30 @ 19:50:17
Postat av: Josse

Jag tror fan att de gör det. Om skådespelarna inte röker kan man ju inte tvinga i dem gifter bara för att karaktären ska röka? Righte-o?

2009-02-01 @ 14:44:12
URL: http://theinc.blogg.se/
Postat av: Sara

När kommer den?:) "Så länge vi båda andas".. Det låter romantiskt:D

2009-02-01 @ 23:44:23
URL: http://poisoneed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0