Jungfruns älskare

Nej, jag tänker inte lägga ut en egen erotisk novell eller liknande, jag tänker helt enkelt skriva om en bok (som inte heller är en erotisk novell) som jag har läst.

Jungfruns älskare av Philippa Gregory började jag först läsa bara för att jag var tvungen att läsa en historisk roman (visste ni att förvånande många av de böcker som föreslogs faktiskt VAR erotiska noveller, mer eller mindre? Antar att man måste krydda upp historien lite) i skolan, men jag hade visserligen förhoppningar på att jag faktiskt skulle intresserda mig för den, vilket jag gjorde också.

Det handlar om drottning Elisabeth i hennes första regeringsår och om hennes stallmästare, Robert Dudley. Robert Dudley är stilig, charmig, och precis som sin far intrigerande och äregirig. Snart är han den unga drottningens favorit, och så småningom blir de också hopplöst förälskade. Men förutom det faktum att Robert är gift, så har hans far blivit avrättad för högförräderi, hovet och landet hatar honom, men allt elakare rykten sprids om de två, en del sanna, andra inte. Men en sak är säkert, om det skulle gifta sig skulle det bli en skandal som troligen skulle kunna kosta drottningen hennes tron. Drottningens närmsta rådgivare, Cecil ser på med oro när kvinnan som styr ett helt land förvandlas till en förälskad ung kvinna, och Robert får allt mer inflytande. Något måste göras.

Visst, det är en bra bok, men det som får mig att skriva om den är efterorden, där författern förklarar att en del som sägs i boken faktiskt är vad de äkta personerna faktiskt sa ordagrant, att det faktiskt fanns en Robert som älskade drottningen och hon honom även om de aldrig fick varrandra. Och att mordet som avslutar boken faktiskt ägde rum, fastän ingen någonsin fick reda på av vem eller hur det egentligen gick till. Intrigerna fanns verkligen där.

Om någon faktiskt är intresserad av att läsa boken, spoiler varning på dagens citat!


Pip på er! :-)


Dagens citat:

Robert Dudley:
"Ni har krossat mig! Ni har dödat Amy och lagt skulden på mig och krossat mig!"
Cecil: "Jag är hennes tjänare, som ni vet."

Kommentarer
Postat av: Josse

Kom inte och säg att du har läst alla historiska romaner som föreslogs?

2009-01-27 @ 09:56:42
URL: http://theinc.blogg.se/
Postat av: Sara

De är verkligen sjukt bra! Jag blir jättedeprimerad bara jag tänker på att de kommer ta slut..!

2009-01-28 @ 01:08:28
URL: http://poisoneed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0