Filmfrossa

Har köpt och tittat på en hel del filmer under lovet, så tänkte låta er ta del av mina fynd.

Illusionisten: Handlar om illusionisten Eisenheim vars föreställning gör stor succé på teatern i Wien, men hans föreställning retar den maktgalna kronprinsen. Trots att han granskar Eisenheims föreställning så är det många av hans illusioner som helt enkelt inte kan förklaras. Kronprinsens trolovade är dessutom Eisenheims gamla ungdomskärlek, som han skildes från som ung, och de börjar träffas i smyg. En magisk film, där man inte vet vad som är verkligt eller inte helt enkelt, inte ens när man tror att man vet det.

Åter till Cold Mountain: Ada Monroe och hennes far flyttar till den lilla bergbyn "Cold Mountain".  Hon och den unge snickaren Inman blir förälskade, men hinner knappt lära känna varandra innan han blir indragen i inbördes kriget.  Medan Inman kämpar i kriget är tanken på att komma hem till Ada som håller honom vid liv. I den lilla byn förändras allt, Ada förlorar sin far och sina pengar medan hemvärnet tar till allt hårdare metoder för att hitta desertörer som gömmer sig i byn. Det här är den sortens film man vet är storslagen helt enkelt, men jag har inte bestämt mig än om den kanske är lita för mycket för att man ska orka... Ska ta och se den igen.

Vanity Fair: Becky Sharp växer upp i fattigdom, men med åren blir hon intelligent och vacker. I filmen får vi följa henne när hon charmar sig fram i sociteten med hjälp av sin skönhet och list. Pengar, framgång, respekt, hon vill ha allt och är redo att göra vad som krävs. Ännu en bra film, när man väl kommit över att det inte är en 1700-tals version av Legally Blond, då Becky Sharp spelas av Reese Witherspoon som också har huvudrollen i Legally Blond. Det här är dock bättre än Legally Blond. Det är inte bara charm och baler, utan även brutalitet och krig som får plats i Vanity Fair.

Tristan & Isolde: Alla har väl någon gång hört åtminstone en del av historien? Förbjuden kärlek, kärlek som kan ruinera hela kungadömen. Isolde hittar Tristan nära döden, faktum är att hans egna trodde att han var död. När hon vårdar honom blir de förälskade, men Isoldes pappa, Kung av Irland får höra att Tristan, som är engelsman, befinner sig på deras land. Tristan blir tvungen att fly, medan Isolde måste stanna. Senare träffas igen... då Tristan vinner Isolde i strid, som fru åt hans adoptiv pappa, kung av England. Det är egentligen en underbar historia, men jag kan inte låta bli att vilja bryta sönder skivan då och då, för jag så gärna att det ska få vara med varandra, istället för att envisas med att försöka göra det rätta för riket, vilket ändå inte funkar i längden, riktig snyftare.

Nu får det räcka, hoppas ni kanske fått lite filmtips, annars har jag mååånga fler.




Tristan och Isolde, eftersom jag tycker om romantiska och bara lite mjukporriga bilder. Men det förstör scenen lite när han säger "What do you feel?" Och man inte kan låta bli att undra vad det är han menar...

Dagens citat:

Jag: "Det påminner om en sak jag läste i Nemi..."
Emmy: "Va?"
Jag: "Ja, Nemi skulle på rockkonsert och så..."
Emmy: "Nemo, den lilla clownfisken? På rockkonsert?"

Kommentarer
Postat av: Josse

Sanna, jag diggar verkligen din syster!

2009-01-09 @ 21:34:03
URL: http://theinc.blogg.se/
Postat av: Sara

Illusionisten och Vanity fair är bra ju:)

2009-01-10 @ 23:23:14
URL: http://poisoneed.blogg.se/
Postat av: Kråka

Tristan och Isolde <3

2009-01-11 @ 20:08:11
Postat av: Anonym

Meen.. o.o Vanity Fair är ju asdålig! Den hade ju inte ens npån handling.. jag fattade absolut ingenting^^

2009-01-12 @ 20:38:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0