Om jag inte sett honom

Ibland hatar jag böcker, som nu.

Boken jag läser är "Om jag inte sett honom" av Kevin Brooks, när jag lånade den på bibblan erkänner jag att jag var ute efter någon mysig kärlekshistoria som man behöver ibland, men det var verkligen inte vad jag fick.
Boken handlar om Caitlin som bor på en Ö, en dag får hon syn på Lucas från fönstret, han är helt klart inte en av öborna och snart börjar ryktena gå om att han är en zigenare som stjäl och bara ställer till bråk. Cait lär känna honom, han är i henne egen ålder, drar från stad till stad och är helt nöjd med att leva av vad naturen ger, fiska och har en samling med vackra träfigurer. Det är dock något sorgset över honom.
När han räddar en flicka från att drunkna missförstås det och han blir anklagad för att antasta henne. Trots att många såg vad som egentligen hände säger de inget för att inte göra sig ovänner med de mäktigare personerna på ön. Men ingen anhållan görs. Men det spelar ingen roll, öns befolkning är emot honom, särskilt efter att en flicka (i själva fallet är hon vän med samma gäng som vill bli av med Lucas) säger att han gjort närmanden mot hennes vilja.
På marknadsdagen hittas en flicka knivskuren, stämningen är spänd, många har fått för mycket att dricka, och nu vill de ha blod. Ropen skallar "Vi ska lära den horungen!" och vägarna från ön spärras av.

Det är där jag är nu, och det är rentav plågsamt. Man känner den hätska stämningen, som innan ett häxbål. Det är så orättvist, och människorna så lättpåverkade. Hela tiden vet man, hur det egentligen är, vad de svinen gjort, och hur fel allting är. Ändå vet man att det är oundvikligt, stämningen byggs upp och det är med ångest man läser vidare. Nu sa jag gå och läsa ut den jävla boken.

Pip på er :-(
(Ja, det här är tusan värt en ledsen smiley)

Dagens citat:

Cait:
"Skulle du verkligen ha kunnat göra det?"
Lucas: "Göra vadå?"
Cait: "Skära av hans... Du vet"
Lucas (med oskuldfull uppsyn): "Vad tror du om mig... tror du jag är ett djur?"

Det hela utspelade sig efter att Lucas hjälpt Cait vid ett våldtäcktsförsök.

Kommentarer
Postat av: Josse

Oj vilken aktiv bloggare du är ^^

2008-09-21 @ 19:17:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0